Sydsjælland rundt

Turen rundt i Sydsjælland bød på med- og modvind, høj sol, et af de bedste shelters og et af de værste shelters, vi har været ved samt en dramatisk nat, hvor vi blev nød til at “flygte” fra shelteret, da det var ved at blive oversvømmet……..

Dag 1

Vi tog afsted fredag omkring kl. 13. Mathilde og jeg havde arbejdet hjemmefra hele ugen pga. Covid-19, så vi trængte til at komme ud i den friske luft. Mathilde havde planlagt en tur, hvor vi skulle starte i Næstved, overnatte på Avnø, cykle videre langs fjorden til Vordingborg og derefter til Kalvehave/ Viemose, hvor vi skulle skifte cykelrute og cykle mod Præstø og overnatte i et shelter lidt uden for Præstø og så søndag retur til Næstved.

Vi cyklede fra Næstved i høj solskin, medvind og højt humør og fulgte cykelrute 7 ud af byen.

Gode minder og en åbenbaring

På vejen ud mod Gavnø kom vi forbi Appenæs, hvor jeg boede fra jeg var 4-8 år. Jeg viste Mathilde, hvor jeg havde boet. Jeg fortalte hende om gamle legekammerater, dagpleje og fritidshjem. Bagefter kørte vi ud til Gavnø slot  og nød udsigten fra broen.

Vi kom forbi min gamle folkeskole, som nu er en efterskole og den er bygget helt om, hvilket jeg ikke rigtig kunne forstå, indtil det gik op for mig, at det er 41 år siden, jeg startede i børnehaveklassen 😮 wow, det er godt nok lang tid siden.

Vi kørte videre gennem det sydsjællandske landskab langs Dybsø fjorden til Køng. Herefter gik det over Svinø til Avnø, hvor shelterne er placeret helt ude på spidsen og lige ned til vandet.

Avnø shelters

Der er to shelters og de ligger ca. 2 km fra Avnø naturcenter og det er en af de bedste shelterpladser, vi har været ved. Shelterne ligger i udkanten af en lille birkeskov og med fri udsigt til Avnø fjord, som kun ligger 15 meter væk. Det gjorde heller ikke noget, at der var en fantastisk solnedgang, helt stjerneklart og ingen lysforurening.

Dag 2:

Efter en dejlig morgen, hvor vi lå længe i vores soveposer og nød udsigten, drak te og kaffe og spiste morgenmad, pakkede vi sammen og cyklede hen til Avnø naturcenter. Det eneste, der var åbent, var kontroltårnet, resten af naturcenteret var lukket pga. Corona.

Avnø naturcenter

Avnø naturcenter er en gammel flyvestation og fra kontroltårnet er der en fantastisk udsigt over hele området.

360 graders view fra kontroltårnet på Avnø naturcenter

Ved Anvø naturcenter havde der samlet sig en masse gæs som lettede i kæmpe store flokke, når vi nærmede os. Der var både grå-, bram- og canadagæs

Vi forlod Avnø og cyklede langs Avnø fjord og Storstrømmen via cykelrute 8. Vi kom til Vordingborg omkring frokosttid og besluttede os for at spise frokost ved Gåsetårnet.

Turen fortsatte via cykelrute 8 til Kalvehave/ Viemose, hvor vi begyndte at følge cykelrute 9 mod Præstø.

Vi stoppede for at kigge på dagsgamle lam, kæle med geder og vi handlede ind til aftensmad i Præstø. Vi var helt brugte, da vi kom til shelteret efter 72,7 km i modvind og bakker. Men bortset fra, at det havde været en hård dag på cyklerne, så var det en dejlig dag langs fjordene med mange flotte udsigter og mange vilde dyr (fasaner, dådyr, bramgæs, grågæs, havørne, hare, stære osv.).

Shelteret ligger lidt udenfor Præstø og er et af de mere spændende af slagtens, da det er en båd vendt på hovedet.

Mathilde lavede mad ved bålet på straden foran shelteret og der er stadig et godt stykke til vandkanten, men det skulle ændre sig.

Flugten fra shelteret

Vi lagde os begge tidligt til at sove, da vi var trætte efter dagens lange tur. Mathilde vækkede mig omkring kl. 23, da havet var steget og kom ind i vores shelter. Sovepladsen var heldigvis løftet ca. 25 cm fra jorden, men bølgerne  slog ind i indgangen og den var fyldt med 10-15 cm vand.

Bølger i shelterets indgang

Vi overvejede vores muligheder; blive liggende, slå telt op, finde et andet shelter eller cykle til Næstved, hvor vi havde parkeret bilen om fredagen.

Vi besluttede at pakke sammen og cykle til Næstved. Mens vi pakkede vores ting sammen fortsatte vandet med at stige. Da vi havde pakket, var næste problem, at vi skulle ud af shelteret med alle vores ting og helst uden at blive alt for våde, da vi havde udsigt til en cykeltur på 21 km og en temperatur lige omkring frysepunktet foran os.

Løsningen blev, at jeg tog et par store plastiksække på benene som vaders og løftede bagagen om bag shelteret. Det tog tre ture. Derefter tog jeg sko og strømper af og brattede bukserne langt op og gik i det kolde vand, hen til Mathilde (der stadig var i shelteret) og gav hende poserne, så hun kunne komme tørskoet ud af shelteret. Vandet gik mig til midt på underbenet, så det har nok været 20-30 cm højt.

Nattetur, medvind og matadormix

Vi fik løftet bagage og cykler over et hegn, fik spændt bagagen fast og afsted gik det mod Næstved. Vi kørte fra shelteret omkring midnat og havde heldigvis medvind hele vejen til Næstved. Vi stoppede kun to gange; den ene for at tage vores jakker af og den anden for at dele en pose matadormix.

Vi var fremme ved bilen kl. 01.30 og fik spændt bagagen af og cyklerne på bilen og så kørte vi ellers hjemad, mens vi lyttede til natradio.

Vi var helt hjemme kl. 2.45. Mathilde klarede det hele i stiv arm og var bare mega sej 💪

Fakta om turen

Fredag fulgte vi cykelrute 7 til Køng, hvor vi drejede fra og kørte over Svinø til Avnø. Vi kørte ca. 34 km. Lørdag fulgte vi cykelrute 8 rundt langs fjorden. Det blev til hele 72,7 km. Natten til søndag fulgte vi bare google maps’ hurtigste vej til Næstved og det blev til 21,5 km.