Furesø rundt

En solskinsdag sidst i februar besluttede jeg mig for at gå rundt om Furesøen. Jeg cyklede ud til Kolle Kolle ved Værløse, hvor jeg parkerede min cykel og begav mig ned mod søen.

Jeg startede vandreturen ved parkeringspladsen ved siden af Kolle Kolle og gik ned til søen, hvor der mødte mig en flot udsigt over søen.

Jeg besluttede mig for at gå højre rundt om søen. Jeg gik på Søstien og selvom der var et par forhindringer i form af væltede træer, så kom jeg ret hurtigt frem til den flotte fæstningskanal.

Mellem Virum og Holte

Videre gik det gennem Virum, hvor jeg gik og kiggede på de store villaer med god udsigt over søen og store dyre biler parkeret i carporte og på vejen. Lidt af en kontrast til naturen på den anden side af søen. Mellem Virum og Holte kom jeg tilbage til naturen og så bl.a. en stor flagspætte.

Frokost ved Vaserne

Jeg gik til Holte og købte frokost, som jeg nød nede ved søen på en bro i solskinnet, hvor jeg også lod fødderne få lidt luft.

Videre gik det gennem Vaserne, Bistrup og Furesø Havneby til Fiskebæk.

Fra Fiskebæk, som er en lille kanal, der forbinder Farumsø med Furesø, gik det af Søstien tilbage til udgangspunktet ved Kolle Kolle, hvor jeg havde stillet min cykel.

Favoritstykke

Mit favoritstykke på turen rundt om Furesøen er stykket mellem Fiskebæk og Fæstningskanalen, hvor man går på Søstien igennem skoven. Stykket ved Vaserne er også ret flot.

Kort over ruten
Ruten

Fakta

Turen er en heldagstur på ca. 24 km. Turen er ret bakket og underlaget veksler mellem skovstier, grusstier og asfalt. Smør en stor madpakke og husk at medbringe vand, da der kun er få vandposter på turen og de kan være lukket om vinteren. Alternativt så kan man handle i Holte.